تیر آهن IPE چیست

تیرآهن ها از مقاطع فولادی بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی و سایر صنایع هستند که در انواع گوناگون ساخته شده اند. بخش مهمی از هر پروژه ی ساخت و ساز را قیمت تیرآهن آن تشکیل می دهد بنابراین لازم است اطلاعات کافی در مورد انواع و قیمت تیرآهن ها در موقع خرید داشته باشیم.  یکی از انواع تیرآهن ، تیرآهن IPE (استاندارد اروپا) که در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد می باشد. در این مقاله به معرفی تیرآهن IPE، نحوه استعلام قیمت و خرید آن خواهیم پرداخت.

قیمت تیرآهن فولاد یزد احرامیان

تیرآهن یکی از اساسی ترین المان های مورد استفاده در سازه های ساختمانی و صنعتی است. در واقع وظیفه اصلی تیرآهن تحمل تنش های حاصل از نیروهای وارد بر سازه از جمله تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی می باشد. تیرآهن معمولا در معماری و مهندسی سازه، به عنوان عضوی بلند، مستقیم و منشوری تعریف می شود. البته دراجرای سازه های فلزی تیرآهن به صورت های مختلفی کاربرد دارد. که غالبا از تیرآهن به عنوان پل و ستون در سازه های فلزی بسیار استفاده میشود.

تایپوگرافی تیرآهن

تیرآهن ها از نظر شکل سطح مقطع با هم متفاوت هستند. دسته ای از تیرآهن ها دارای سطح مقطع I شکل هستند که به آنها تیرآهن های معمولی نیز گفته می شود. دسته ای دیگر از تیرآهن ها سطح مقطع H شکل دارند که در کشور ما به تیرآهن هاش یا بال پهن معروف هستند. تیرآهن دارای دو بال افقی و یک جان عمودی می باشند. جان تیرآهن در برابر تنش برشی و بال ها در برابر ممان خمشی مقاوم هستند. ضخامت بال و جان تیرآهن نیم پهن در تمام طول آن ثابت است و استاندارد ارتفاع آن 80 تا 600 میلی‌متر برای تولید می باشد ولی در ایران سایزهای متداول و پرکاربرد آنها 120 تا 300 میلی‌متر است.

استاندارد IPE :

بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن این است که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بال ‌های آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می‌باشد. به طور معمول نقشه ساختمان هایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می‌گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است و تیرآهن هایی که بر اساس استاندارد INP تهیه و تولید می‌شوند بیشتر محصولات کشور چین و روسیه هستند.که مشخصه بارز آن ؛ نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی آن در انتها می‌باشد، به طوری که اگر از سر تیرآهن به دقت به آن بنگرید شیب ملایمی را در ضخامت بال‌ها مشاهده خواهید نمود. تیرآهن‌های وارداتی موجود در بازار ایران در شرایط کنونی از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران هستند. تیر آهن‌های IPE وارداتی اکثرا مربوط به کشورهای لهستان، اسپانیا، آلمان و نیز کشور کره می‌باشند. از استانداردهای مهم این محصول می توان  به BS EN 10365 اشاره نمود.

 ولی چون که این دو کشور با استفاده از هر دو نوع استاندارد تیرآهن تولید نموده‌اند، بنابراین مصرف کنندگان بعضی اوقات در تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشور دچار مشکل می شوند و بسیار پیش آمده است که پس از خرید تیرآهن و تخلیه ی کالاها در محل ساخت و ساز و یا بدتر از آن، پس از این که ساختمان نیمه ساخته شد، متوجه شده‌اند که تیر آهن‌ های مصرفی آن‌ها از نوع INP بوده است ، حال آنکه نقشه ی ساختمانی آن‌ها بر اساس IPE بوده و دچار ضرر و زیان بسیاری می‌ شوند. البته اگر نقشه ی ساختمان در ابتدا بر اساس INP باشد عکس این قضیه نیز صادق است.

  • مشخصه ی بارز تیرآهن‌ های تولید شده در فولاد یزد این است که آرم YRM در یک طرف (بال) تیر آهن است که به شکل برجستگی و حک شده قابل رویت است.

     بنابراین لازم است در موقع خرید تیرآهن به ویژه تیرآهن های IPE دقت کافی را داشته باشیم. همچنین با توجه به پیچیدگی هایی که خرید تیرآهن دارد می توانیم برای اطمینان از خرید خود از نظر کارشناسان این حوزه نیز استفاده کنیم. برای این منظور کارشناسان مجموعه فولاد یزد در تمام مراحل استعلام قیمت تیرآهن و خرید آن درکنار شما هستند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *